Co to jest Integracja Sensoryczna (SI) ?

Wszystko co dzieje się wokół nas odbierają nasze zmysły. Zebrane informacje przekazują one do układu nerwowego. Tam są rozpoznawane, analizowane, segregowane oraz integrowane z wcześniejszymi doświadczeniami aby w konsekwencji nasz organizm w odpowiedni i adekwatny do sytuacji sposób zareagował ruchowo lub myślowo.

Łączenie informacji ze wszystkich zmysłów w celu wykonania prawidłowej odpowiedzi czyli celowego działania zakończonego sukcesem to właśnie Integracja Sensoryczna. Jeśli coś na tej drodze działa wadliwie – występuje zaburzenie, nasze dzieci mogą zachowywać się w sposób odmienny niż rówieśnicy.

Co może nas zaniepokoić w zachowaniu dzieci ?

-Mają problemy z opanowaniem nowych umiejętności ruchowych takich jak:

jazda na rowerze, łapanie piłki

- Charakteryzują się zbyt dużą ruchliwością

- Rozpraszają je zatłoczone miejsca, głośne dźwięki, unikają hałasu

- Są niezgrabne ruchowo, często się potykają, uderzają

- Mają problemy z opanowaniem umiejętności czytania i pisania

- Są nadwrażliwe na dotyk, manifestują to niechęcia do przytulania, unikaniem niektórych ubrań, pokarmów, zabaw w pisaku, zabaw plasteliną lub bardzo nie lubią obcinania włosów czy paznokci

- Mają problem z koncentracją uwagi

- Unikają huśtawek, zjeżdżalni, karuzeli lub nadmiernie poszukują tego typu zabaw

- Mają opóźniony rozwój mowy

- Mają skłonność do wybierania niebezpiecznych zabaw, ryzykownych upadków

- Używają nieadekwatnej siły w czynnościach, zbyt mocno lub za słabo trzymają przedmioty w rękach, witają się używając zbyt dużo lub za mało siły

- Mają słabą równowagę

Dzieci ze słabą integracją często uważane są za „niezdarne”, „leniwe”, „agresywne”, „niedelikatne”, „roztargnione”, „bujające w obłokach”. Zachowania takie nie wynikają jednak ze złej woli dziecka lecz są spowodowane odmiennym funkcjonowanie układu nerwowego.

Dzieci z tych zaburzeń nie wyrastają, a z każdym rokiem problem narasta, przybierając inną postać.

 

Jak wyglądają zajęcia ?

Zajęcia odbywają się w specjalnie wyposażonym, w nowoczesny i atestowany sprzęt, gabinecie Integracji Sensorycznej.

Terapia Intergracji Sensorycznej są to zajęcia, których celem jest poprawa funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego odpowiedzialnego za prawidłowy odbiór oraz przetwarzanie informacji zmysłowych (sensorycznych).

Terapia w naszym gabinecie ma postać „naukowej zabawy”. Ćwiczenia sprawiają dzieciom wiele radości, ale są przede wszystkim narzędziem, dzięki któremu nabywają one umiejętności prawidłowego odbioru i analizy bodźców płynących zarówno ze środowiska zewnętrznego (słuch, wzrok, smak, węch dotyk) oraz środowiska wewnętrznego, czyli własnego ciała (czucie głębokie czy równowaga).

Jednym z elementów terapii stosowanej w naszym gabinecie jest integracja niewygaszonych odruchów pierwotnych, które u wielu dzieci z trudnościami w uczeniu się negatywnie wpływają na rozwój poznawczy i emocjonalny dziecka.

Każde dziecko ma swój indywidualny program terapii, ustalony za pomocą szczegółowej diagnozy, dostosowany do jego poziomu i możliwości. Cele są stawiane na tyle racjonalnie aby dziecko mogło poczuć satysfakcję z własnych osiągnięć i miało motywację do dalszej pracy.

Zajęcia są prowadzone przez doświadczoną fizjoterapeutkę i terapeutę Integracji Sensorycznej II stopnia.

Uchrońmy nasze dzieci przed problemami, które mogą być dla nich przyczyną obniżenia własnej wartości, uczucia częstego niepowodzenia czy też powodem do wyśmiewania się przez kolegów.

Nie pozwólmy aby w konsekwencji rozwinęły się u nich problemy emocjonalne.

Jak przebiega diagnoza ?

Diagnoza składa się z trzech spotkań po ok. 50 minut w zależności od indywidualnego zachowania dziecka jego aktywności i nastroju.

Na diagnozę procesów Integracji Sensorycznej składają się:

Wywiad z rodzicami obejmujący informacje z zakresu przebiegu ciąży, porodu, rozwoju dziecka, przebytych chorobach, analiza ewentualnych opinii specjalistycznych.

Kwestionariusz wypełniany przez rodziców dotyczący funkcjonowania dziecka w jego środowisku w życiu codziennym.

Próby kliniczne diagnozujące reakcje równoważne, pracę oczu, napięcie mięśniowe, koordynację ruchową, obecność przetrwałych odruchów pierwotnych.

Południowo-Kalifornijskie testy Integracji Sensorycznej oraz

Testy Praksji

Celem testów jest określenie profilu sensorycznego dziecka, stopnia integracji zmysłowej w obrębie ośrodkowego układu nerwowego. Bada się tu między innymi takie funkcje jak: zdolność do planowania ruchu- praksję, koordynację ruchową, umiejętność lokalizowania bodźca dotykowego, prace ręki, czucie ciała itp.

Podsumowanie diagnozy to spotkanie mające na celu szczegółowe omówienie wyników badania oraz zaleceń do stosowania w domu. Rodzice otrzymują diagnozę wraz z zaleceniami opracowanymi przez wykwalifikowanego terapeutę w formie pisemnej. Dzięki takiej diagnozie rodzice będą mogli, odwołując się do niej, śledzić na bieżąco postępy dziecka uzyskiwane podczas terapii.

Ile razy w tygodniu powinny odbywać się zajęcia SI ?

Zazwyczaj na terapię dzieci uczęszczają 1 x w tygodniu, w głębszym stopieniu nasilenia objawów zajęcia odbywają się 2 x w tygodniu.

Dla kogo przeznaczona jest terapia ?

To zajęcia skierowane do Dzieci z :

- dokuczliwymi objawami zaburzeń prezentowanymi wyżej

- trudnościami w nauce szkolnej

- autyzmem oraz zespołem Aspergera

- zespołem Downa

- upośledzeniem umysłowym

- mózgowym porażeniem dziecięcym

- ADHD

- zespołami genetycznymi