INTEGRACJA ODRUCHÓW

Rozwój motoryczny dziecka od narodzin poprzez kolejne etapy, jest możliwy dzięki reakcjom odruchowym. Kolejno występujące odruchy powinny
ustępować miejsca innym potrzebnym do rozwoju następnych funkcji.
Prawidłowo rozwijające się i przebiegające zgodnie ze wzorcem reakcje i odruchy są podstawą prawidłowego rozwoju motorycznego oraz
poznawczego dziecka. Przetrwanie danych odruchów poza okres fizjologicznego występowania wpływa negatywnie na rozwój i życie dziecka.

Asymetryczny toniczny odruch szyjny (ATOS)

Powstaje około 18 tygodnia życia płodowego. Powinien ulec wygaśnięciu około 6 miesiąca życia dziecka.
Odruch ten warunkuje :

- rozwój równowagi
- koordynacji wzrokowo-ruchowej
- uczy oceny odległości
- chwytu pod kontrolą wzroku

Nieprawidłowy lub przetrwały ATOS powoduje :

- blokadę płynnego rozwoju ruchu pełzania na brzuchu
- podczas nauki chodzenia destabilizuje ciało dziecka, zaburza poczucie równowagi
- hamuje umiejętność przekraczania linii środkowej ciała
- nieustalona lateralizacja
- pojawiają się problemy z manipulowaniem rękoma
- pojawiają się także problemy z percepcją wzrokową, w symetrycznym przedstawianiu kształtów
- mogą wystąpić u tych dzieci także problemy szkolne:
- trudności w nauce czytania i pisania
- słabo rozwijają się ruchy wodzenia wzrokiem
- zachwiania równowagi przy ruchach głowy w którąkolwiek ze stron
- brzydkie i wolne pismo
- nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego
- nieprawidłowości z opanowaniem ortografii gramatyki
- trudności z wyrażaniem myśli pisemnie
- ruchy jednostronne zamiast naprzemienne



Symetryczny toniczny odruch szyjny (STOS)

Odruch ten jest aktywny między 3 a 6 miesiącem życia dziecka. Fizjologicznie odruch jest potrzebny dziecku do osiągnięcia
pozycji czworaczej oraz pokonania siły grawitacji.


Przetrwała postać STOSU wpływa negatywnie na:

- rozwój raczkowania który może mieć postać „chodu niedźwiedziego” , przemieszczania się na pośladkach, lub stopach i dłoniach
- może to powodować zaburzenia ruchów oczu i przenoszenia wzroku z dalszego obiektu na bliższy

W późniejszym wieku konsekwencjami przetrwałego odruchu mogą być :

- postawa nieprawidłowa, zgarbiona podczas siedzenia w ławce
- pochylona postawa podczas chodu
- podczas siadu nogi układane w kształcie litery „W”
- zaburzona koordynacja oko-ręka
- trudności w widzeniu obuocznym
- kłopoty w przepisywaniu z tablicy, wolne przepisywanie
- zaburzenia uwagi
- niezgrabność
- niezdarność
- niechlujność podczas jedzenia
- brak koordynacji ruchowej
- trudności z nauką pływania , zwłaszcza na brzuchu



Toniczny odruch błędnikowy


Odruch ten pojawia się w pozycji zgięciowej ok 12 tygodnia życia płodowego trwając do 3-4 miesiąca życia. W wyproście TOB jest aktywowany
w czasie porodu a integruje się od 7 tygodnia do nawet 3 roku życia dziecka.
Prawidłowy TOB umożliwia dziecku przeciwstawienie się sile grawitacji i umożliwia zmianę pozycji ciała ze zgięcia do wyprostu.
U dzieci z przetrwałym TOB występują:
- Nieprawidłowa postawę ciała ( tendencję do chodzenia na palcach lub garbienia się)
- Zaburzenia równowagi
- Obniżone lub zwiększone napięcie mięśniowe
- Niechęć do ćwiczeń sportowych
- Chorobę lokomocyjną
- Problemy z percepcja wzrokową (mylenie podobnych liter)
- Niskie umiejętności tworzenia sekwencji
- Problemy z ocena przestrzeni
- Upośledzone poczucie czasu
- Niskie zdolności organizacyjne
- Zaburzenia mowy
- Szybko męczą się w pozycji w której ręce są uniesione do góry
- Szybko się męczą w pozycji stojącej
- Szybko się także męczą chodząc po nierównym podłożu
- Lęk wysokości
- Utrudniona kontrole głowy